|
|
|
|
BALANS BIELI _________________________________________ Temperatura barwowa jest terminem odstraszającym fotografów
ale w przypadku aparatów cyfrowych, wiadomości te są niezbędne aby
kolorystyka wykonanych zdjęć odpowiadała naszym oczekiwaniom. Aby najlepiej zobrazować termin temperatury barwowej należy
sobie wyobrazić kawałek metalu, który zostaje rozgrzewany. Po osiągnięciu
odpowiedniej temperatury metal zaczyna świecić - najpierw światło
ciemnoczerwone a w miarę podgrzewania przechodzące przez barwę jasnoczerwoną,
żółtą aż do białej. Skala temperatury barwowej jest oparta na takiej samej
zasadzie a wyrażana jest w stopniach Kelwina. Punktem odniesienia jest przeciętne światło dzienne w
południe, którego temperatura barwowa wynosi ok. 5500 K. Podobną temperaturę
daje światło z lamp błyskowych. Po ustawieniu w aparacie balansu bieli na
temperaturę 5500 K każde odchylenie od temperatury 5500 K daje dominantę
barwną - fotografowanie w temperaturze poniżej 5500K będzie powodowało na zdjęciu
ciepłą dominantę o zabarwieniu pomarańczowym lub nawet czerwonym a jeżeli
temperatura przekracza 5500 K to uzyskamy zimną dominantę o zabarwieniu
niebieskim. W niektórych przypadkach zamiast korygować, można wzmocnić takie
zabarwienia a uzyskane efekty mogą być znacznie bardziej interesujące np.
mocno czerwony zachód słońca. Trudno jest jednoznacznie określić temperaturę barwową w
zależności od pory dnia ponieważ zależy ona dużej mierze od pogody, zamglenia
i pory roku. Światło poranka waha się pomiędzy 3000 K a 4000 K aby osiągnąć w
południe przeciętną temperaturę ok. 5500 K - w bardzo ostrym słońcu
temperatura barwowa w południe wynosi ok. 6500K. Jeżeli w bezchmurny dzień
skierowalibyśmy aparat w błękit nieba, to musielibyśmy ustawić temperaturę
barwową nawet na 15000 K (szczególnie w górach). Aparaty cyfrowe oferują nam
mechanizm korekcji temperatury barwowej, który nazywa się balansem bieli.
Każdy aparat ma kilka zaprogramowanych ustawień, charakterystycznych dla
różnych warunków oświetleniowych. Dzięki tej funkcji możemy dostosować aparat fotograficzny do
światła jakie zastaliśmy a przez to uzyskamy naturalne oddanie kolorów bez
zbędnej dominanty. Wyższe modele aparatów dysponują funkcją ręcznego ustawienia
balansu bieli. Pozwala to w sposób bardziej precyzyjny oraz w większym
zakresie wpływać na dostosowanie aparatu do zastanej temperatury barwowej.
Ręczny balans bieli wykonuje się na dwa sposoby w zależności od modelu
aparatu cyfrowego. W obu przypadkach zalecane jest stosowanie białej
powierzchni np. biała kartka papieru. Wykonujemy zdjęcie białej powierzchni (pełny kadr) a następnie
w menu aparatu wskazujemy to zdjęcia jako wzorcowe. Na jego podstawie
oprogramowanie w aparacie dokonuje korekty bieli dzięki czemu pozbywamy się
dominanty barwnej. Wybieramy w menu “balans bieli” a następnie ustawiamy pełny
kadr na białą powierzchnię po czym wciskamy spust migawki. Oprogramowanie na
podstawie takiego kadru dokonuje korekty bieli i pozbywa się dominanty
barwnej. W niektórych przypadkach można użyć szarej powierzchni a uzyskane
efekty mogą być bardziej zbliżone do naturalnych niż przy wykonywaniu balansu
bieli na podstawie białej powierzchni. Niektóre aparaty posiadają bracketing balansu bieli, który
polega wprowadzaniu korekty o określoną wartość w stosunku do ustawionego
balansu bieli - działanie jest analogiczne jak przy bracketing’u ekspozycji. |