|
|
|
|
ŚWIATŁO BŁYSKOWE Lampy
błyskowe możemy podzielić na dwie podstawowe grupy : lampy wbudowane w aparat
oraz lampy zewnętrzne. Lampy wbudowane w aparat. Lampy wbudowane w aparat
dysponują niewielką mocą w związku z czym możemy ich używać przy
fotografowaniu na niewielkie odległości lub traktować je jako lampy
doświetlające. Dzięki pełnej automatyce lamp wbudowanych nie musimy się
martwić o poziom ekspozycji - aparat kontroluje proces naświetlania przy
użyciu takiej lampy. Zewnętrzne
lampy błyskowe dają nam znacznie większe możliwości kreacji obrazu.
Nowoczesne modele lamp posiadają zmienny kąt nachylenia głowicy błyskowej,
możliwość regulacji siły błysku oraz kąta rozsyłu światła (w połączeniu z
ogniskową obiektywu ), błysk na otwarcie lub zamknięcie migawki, błyski
stroboskopowe a także wspomaganie systemu autofocus. Poza
standardowym oświetlaniem , możemy użyć lampy błyskowej do zamrożenia ruchu.
Zamrożenie ruchu jest spowodowane wysłaniem bardzo dużej ilości światła w
bardzo krótkim czasie. Czas
błysku - nowoczesne lampy błyskowe mają regulowany czas błysku i może się on
zawierać w przedziale 1/200 do 1/20000 sekundy. Temperatura
barwowa światła z lamp błyskowych jest zbliżona do temperatury światła
dziennego i wynosi ok. 5600 stopni Kelwina (wg danych technicznych różnych
producentów). W praktyce temperatura może się znacznie różnić i zależy m.in.
od stopnia zużycia palnika a także od użytych rozpraszaczy czy dyfuzorów,
które mogę również w znacznym stopniu zmienić temperaturę barwową. Moc lamp
błyskowych jest podawana w liczbie przewodniej lampy. Natężenie światła z
lampy błyskowej bardzo gwałtownie maleje wraz z odległością. Spadek mocy
lampy jest proporcjonalna do kwadratu odległości - zmieniając odległość
dwukrotnie, światło z lampy będzie czterokrotnie słabsze oświetlając
czterokrotnie większą powierzchnię. Przyswojenie tej zasady jest przydatne
przy fotografowaniu sceny wieloplanowej - obiekty z pierwszego planu będą
poprawnie naświetlone podczas gdy obiekty z dalszych planów będą sukcesywnie
coraz gorzej oświetlone a najdalsze plany będą pozbawione oświetlenia.
Zaradzić temu możemy poprzez takie zaplanowanie fotografowanej sceny aby
zminimalizować odległość pomiędzy poszczególnymi planami lub skorzystania z
kilku lamp błyskowych oświetlających poszczególne plany zdjęciowe. Kąt
rozsyłu światła - przy rozbudowanych lampach, dedykacja zapewnia również
pełną współpracę z obiektywem i ustawioną ogniskową. Lampa taka potrafi
regulować kąt rozsyłu światła, który jest uzależniony od ustawionej
ogniskowej. Dla długich ogniskowych kąt rozsyłu będzie wąski, tak aby
osiągnąć oświetlenie na dużą odległość. Przy krótkich ogniskowych kąt będzie
szeroki tak aby pokryć błyskiem jak największą powierzchnię. Błysk
wypełniający - najnowsze aparaty potrafią bardzo precyzyjnie sterować siłą
błysku a mikroprocesory potrafią określić, czy potrzebny jest pełny błysk
lampy czy tylko doświetlenie obiektu przy świetle zastanym. Jeżeli
fotografowane obiekty są oświetlone mocnym światłem słonecznym, które
powoduje powstawanie głębokich cieni , możemy wtedy zastosować lekkie
doświetlenie obiektu tak aby rozjaśnić te cienie - jest to tak zwany błysk wypełniający.
Również przy fotografowaniu w tylnym oświetleniu (np. pod słońce) aby nie
uzyskać tylko konturów, powinniśmy stosować doświetlenie obiektu lampą
błyskową. Błysk
odbity - wysokie modele lamp błyskowych mają obracaną głowicę z regulowanym
kątem jej pochylenia. Dzięki takiemu systemowi możemy skierować strumień
światła w dowolne miejsce. Jest to wykorzystywane do oświetlania światłem
odbitym od ścian lub sufitu. Standardowy błysk bezpośredni dając ostre
światło, powoduje powstawanie głębokich cieni a obraz staje się bardzo
płaski. Światło odbite jest bardziej miękkie i rozproszone przez co
likwidowane są ostre cienie a obiekty oświetlone są równomiernie i pod innym
kątem. Światło odbite nie powoduje efektu czerwonych oczu. Odbicie światła
zabiera jednak znaczną część mocy błysku i tego typu oświetlenie może być używane
tylko z bardzo mocnymi lampami lub w niewielkich pomieszczeniach. Czerwone
oczy powstają w wyniku odbicia światła błyskowego od mocno ukrwionego dna
oka. Odbicie to jest tym większe im bliżej osi obiektywu znajduje się lampa
błyskowa. Można to zredukować lub wyeliminować różnymi sposobami - funkcja
redukcji czerwonych oczu - realizowana jest za pomocą dodatkowego błysku
wysyłanego przed błyskiem głównym. Dodatkowy błysk ma spowodować zwężenie
źrenic a zatem zmniejszenie dostępu światła do dna oka. Niestety funkcja ta w
niewielkim stopniu pomaga - odsunięcie lampy błyskowej od osi obiektywu -
jest to możliwe po zastosowaniu specjalnego przedłużacza do lampy błyskowej i
pomaga to w bardzo dużym stopniu wyeliminować czerwone oczy - błysk z
odbiciem od sufitu lub od ściany możliwy jest w przypadku stosowania lamp o
regulowanym pochyleniu głowicy błyskowej. Błysk taki całkowicie eliminuje
czerwone oczy - rozproszenie światła za pomocą softboxu lub ekranów
rozpraszających - bardzo pomaga w eliminacji czerwonych oczu - usunięcie
czerwonych oczu w programie graficznym Dedykacja
- najnowsze lampy błyskowe posiadają dedykację do konkretnej firmy a nawet
modelu aparatu. Lampa taka, po podłączeniu do aparatu, integruje się z jego
elektroniką i dzięki temu aparat potrafi w pełni kontrolować siłę i czas
błysku a także kąt rozsyłu światła. Najnowsze systemy pomiaru światła
błyskowego (np. E-TTL u Canona) potrafią dostosować kierunek i siłę wysłania
światła do punktu ustawienia ostrości w kadrze nawet jeżeli ten punkt nie
jest ustawiony centralnie. Zapewnia to optymalne oświetlenie fotografowanego
obiektu. Lampy nie posiadające dedykacji dla konkretnego aparatu, mogą nie
współpracować albo współpracować tylko w podstawowym zakresie. Czas
synchronizacji z lampą błyskową decyduje, przy jakim minimalnym czasie
naświetlania możemy użyć lampy błyskowej. Czas synchronizacji przeważnie
wynosi ok. 1/125s dochodząc w najlepszych aparatach do 1/250s. Niektóre
modele aparatów potrafią synchronizować błysk lampy przy każdym czasie
naświetlania ale dotyczy to tylko aparatów z centralną migawką. Czynnikiem
ograniczającym czas synchronizacji jest migawka, a właściwie kurtyny migawki,
które tylko do określonego czasu odsłaniają w pełni cały element
światłoczuły. Najnowsze aparaty i lampy błyskowe potrafią jednak obejść tą
niedogodność i synchronizować przy wszystkich czasach migawki ale okupione
jest to bardzo dużą stratą błysku. Błysk na
otwarcie lub zamknięcie migawki ( na pierwszą lub drugą lamelkę) umożliwia
nam kontrolowanie pokazanie ruchu na zdjęciu. Możliwości tych funkcji możemy
obserwować przy długich czasach otwarcia migawki (np. 1 sekunda). Wyobraźmy
sobie, że robimy zdjęcie spadającego obiektu przy czasie naświetlania 1/3
sekundy. Bez użycia lampy błyskowej obiekt będzie widoczny na zdjęciu jako
rozmazana szeroka linia. Przy u życiu błysku na otwarcie migawki, lampa
zamrozi obiekt w fazie początkowej a dalej będzie widoczna rozmazana szeroka
linia - na zdjęciu będzie to wyglądało jakby obiekt leciał do tyłu. Przy
użyciu błysku na zamknięcie migawki, spadający obiekt będzie rozmazywał obraz
a przy zamykaniu migawki nastąpi błysk zamrażający ruch - efektem będzie
bardzo naturalny wygląd spadającego przedmiotu. Standardowo aparaty są
ustawione na błysk podczas otwarcia migawki. Błyski
stroboskopowe - funkcję błysków stroboskopowych oferują tylko wysokiej klasy
lampy błyskowe o bardzo dużej mocy. Błyski takie są przydatne przy
rejestracji różnych faz ruchu. Błyski są generowane z regulowaną szybkością
(do kilkudziesięciu razy na sekundę) i podczas długiej ekspozycji, możemy
zarejestrować na jednym kadrze nawet do kilkudziesięciu zamrożonych obrazów w
różnej fazie ruchu. Fotocela umożliwia zdalne wyzwolenie lampy błyskowej za
pomocą innej lampy błyskowej. Fotocele są bardzo przydatne gdy aparat nie
jest wyposażony w stopkę do podłączenia zewnętrznej lampy ani w specjalne
gniazdo ale dysponuje wbudowaną lampą błyskową. Po podłączeniu zewnętrznej
lampy błyskowej do fotoceli możemy ją wyzwolić za pomocą błysku z wbudowanej
lampy. Należy jednak pamiętać, że aby prawidłowo ustawić parametry
ekspozycji, aparat musi posiadać ręczne sterowanie parametrami, które
ustawimy na podstawie wskazań światłomierza do pomiaru światła błyskowego.
Bardzo często fotocele są używane do podłączenia i synchronicznego wyzwolenia
kilku lamp błyskowych oświetlających cały plan zdjęciowy. |