menu.jpg

 

 

warsztat.jpg

ŚWIATŁO
 _________________________________________

Najważniejszym czynnikiem w fotografii jest światło, które przybierając różną barwę i intensywność czyni zdjęcia pięknymi bądź też pozbawionymi wyrazu. Najlepsze fotografie powstają o świcie lub przed zmierzchem gdy światło jest wyjątkowo miękkie i delikatne.

 

Wczesnym świtem, aby słońce oświetliło ziemię, promienie muszę się przebić przez grubą warstwę atmosfery pokonując największą odległość pod bardzo dużym kątem. Podczas tej drogi najszybciej i najłatwiej ulegają rozproszeniu najkrótsze, niebieskie fale a światło wykazuje tendencję do zabarwień różowo-czerwonych. Dodatkowo poranna mgła rozprasza promienie przez co obraz nabiera uroku tworząc bajkową atmosferę. W tym czasie cienie są długie i przebiegając przez plan zdjęciowy doskonale wkomponowują się w fotografię krajobrazu. Cienie takie podkreślają fakturę terenu i kontury fotografowanej sceny. Po wschodzie słońca możemy obserwować jakim zmianom ulegają barwy i cienie w miarę jak słońce podnosi się nad horyzontem.

 

W południe promienie słońca pokonują najkrótszą odległość do ziemi a w widmie świetlnym dominują fale niebieskie. Kontrasty są bardzo mocne, a cienie krótkie, ostro zarysowane i ciemne. W świetle takim uzyskujemy najwierniejsze i najmocniej nasycone kolory ale mocne promienie powodują z jednej strony duże wypalenia (białe plamy) a z drugiej głębokie cienie. O tej porze dnia światło nadaje się do fotografii kształtów i form graficznych. Należy bardzo uważać przy fotografowaniu pod słońce ponieważ nawet gasnące promienie słoneczne, mocno skupione przez teleobiektyw, mogą trwale uszkodzić wzrok !

 

Przed zachodem słońca, promienie znowu muszą pokonać najdłuższą drogę do ziemi, tracąc po drodze z widma świetlnego fale niebieskie przez co dominuje barwa czerwona. Bardzo duży wpływ na kolorystykę ma stopień przejrzystości powietrza. Dodatkowe możliwości przy fotografowaniu o zmierzchu dają nam zapalające się lampy uliczne, reklamy i łuny rozciągające się nad miastami. Połączenie zachodzących promieni słońca ze światłem sztucznym daje bardzo ciekawe rezultaty. Przy tego typu fotografii, stosując długie czasy naświetlania, wychwytujemy sztuczne oświetlenie uliczne ale niezbędny okazuje się wtedy statyw.

 

Również nocą możemy uzyskiwać bardzo ciekawe efekty zdjęciowe. Wielkomiejskie światła reklam, latarni, neonów i reflektory samochodów mogą dać piękne niekonwencjonalne ujęcia. Mokre ulice mogą dodatkowo uatrakcyjnić zdjęcia poprzez odbicia światła i dodatkowe bliki. W tego typu fotografii również niezbędny staje się statyw.