|
|
|
|
ŚWIATŁO Najważniejszym
czynnikiem w fotografii jest światło, które przybierając różną barwę i
intensywność czyni zdjęcia pięknymi bądź też pozbawionymi wyrazu. Najlepsze
fotografie powstają o świcie lub przed zmierzchem gdy światło jest wyjątkowo
miękkie i delikatne. Wczesnym
świtem, aby słońce oświetliło ziemię, promienie muszę się przebić przez grubą
warstwę atmosfery pokonując największą odległość pod bardzo dużym kątem.
Podczas tej drogi najszybciej i najłatwiej ulegają rozproszeniu najkrótsze,
niebieskie fale a światło wykazuje tendencję do zabarwień różowo-czerwonych.
Dodatkowo poranna mgła rozprasza promienie przez co obraz nabiera uroku
tworząc bajkową atmosferę. W tym czasie cienie są długie i przebiegając przez
plan zdjęciowy doskonale wkomponowują się w fotografię krajobrazu. Cienie
takie podkreślają fakturę terenu i kontury fotografowanej sceny. Po wschodzie
słońca możemy obserwować jakim zmianom ulegają barwy i cienie w miarę jak
słońce podnosi się nad horyzontem. W
południe promienie słońca pokonują najkrótszą odległość do ziemi a w widmie
świetlnym dominują fale niebieskie. Kontrasty są bardzo mocne, a cienie
krótkie, ostro zarysowane i ciemne. W świetle takim uzyskujemy najwierniejsze
i najmocniej nasycone kolory ale mocne promienie powodują z jednej strony
duże wypalenia (białe plamy) a z drugiej głębokie cienie. O tej porze dnia
światło nadaje się do fotografii kształtów i form graficznych. Należy bardzo
uważać przy fotografowaniu pod słońce ponieważ nawet gasnące promienie
słoneczne, mocno skupione przez teleobiektyw, mogą trwale uszkodzić wzrok ! Przed
zachodem słońca, promienie znowu muszą pokonać najdłuższą drogę do ziemi,
tracąc po drodze z widma świetlnego fale niebieskie przez co dominuje barwa
czerwona. Bardzo duży wpływ na kolorystykę ma stopień przejrzystości
powietrza. Dodatkowe możliwości przy fotografowaniu o zmierzchu dają nam
zapalające się lampy uliczne, reklamy i łuny rozciągające się nad miastami.
Połączenie zachodzących promieni słońca ze światłem sztucznym daje bardzo
ciekawe rezultaty. Przy tego typu fotografii, stosując długie czasy
naświetlania, wychwytujemy sztuczne oświetlenie uliczne ale niezbędny okazuje
się wtedy statyw. Również
nocą możemy uzyskiwać bardzo ciekawe efekty zdjęciowe. Wielkomiejskie światła
reklam, latarni, neonów i reflektory samochodów mogą dać piękne
niekonwencjonalne ujęcia. Mokre ulice mogą dodatkowo uatrakcyjnić zdjęcia
poprzez odbicia światła i dodatkowe bliki. W tego typu fotografii również
niezbędny staje się statyw. |