|
|
|
|
ROZPIĘTOŚĆ TONALNA Rozpiętość
tonalna jest różnicą pomiędzy najjaśniejszym a najciemniejszym obszarem
sceny. Aparat fotograficzny ma niestety ograniczone możliwości rejestrowania
scen o dużej rozpiętości tonalnej i zanim naciśniemy spust migawki, należy
się zastanowić, czy wszystkie obszary sceny zostaną prawidłowo
zarejestrowane. Elementy światłoczułe CCD/CMOS, posiadają większe możliwości
rejestracji obszarów niedoświetlonych niż prześwietlonych. Poza tym, bardzo
jasne powierzchnie, bez widocznych szczegółów, powodują utratę czytelności
takiej fotografii i mogą wprowadzać chaos. Tak więc, najlepiej jest dokonywać
pomiaru ekspozycji, na podstawie najjaśniejszych miejsc sceny. Dokładnego
pomiaru rozpiętości tonalnej możemy dokonać, przy pomocy światłomierza z
punktowym pomiarem światła, lub światłomierza naszego aparatu ustawionego w
trybie spot (o ile aparat posiada taki tryb pracy). Dokonując pomiaru w
miejscu najjaśniejszym i najciemniejszym, możemy określić, czy cała scena
zostanie prawidłowo zarejestrowana. Jeżeli rozpiętość jest zbyt duża, to
należy spróbować zmniejszyć rozpiętość przy pomocy różnych, dostępnych
środków. Klasycznym przykładem zbyt dużej rozpiętości tonalnej, jest
fotografia krajobrazu, gdzie niebo jest bardzo jasnym obszarem, a ziemia zbyt
ciemnym. Ustawiając poziom ekspozycji na podstawie nieba, otrzymamy mocno
niedoświetloną ziemię, ustawiając ekspozycję na bazie ziemi, otrzymamy
prześwietlone niebo. Uśredniając ekspozycję, otrzymamy niedoświetloną ziemię
i prześwietlone niebo. Najlepszym wyjściem jest zastosowanie filtru
polaryzacyjnego lub połówkowego neutralnie szarego bądź niebieskiego. Filtry
takie spowodują zmniejszenie kontrastu i poprawną ekspozycję dla całej sceny.
Możemy również poczekać na zmianę światła (poranne, popołudniowe, ...), która
spowoduje zmniejszenie rozpiętości tonalnej. Wprowadzenie dodatkowego
oświetlenia lub korekta światła zastanego (blendy, ekrany rozpraszające,
zasłony) także poprawia światło na naszej scenie. |